أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم, أنت لم تقم بتسجيل الدخول بعد! يشرفنا أن تقوم بالدخول أو التسجيل إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى



 
الرئيسيةالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 ماذا تفعل؟؟؟؟؟

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
dr_monmon
عضو مشارك
عضو مشارك
avatar

الجنس : انثى
عدد المساهمات : 104
تاريخ التسجيل : 05/08/2009
العمر : 27

مُساهمةموضوع: ماذا تفعل؟؟؟؟؟   الأربعاء أغسطس 05, 2009 6:28 pm

للأسف ,نحن لسنا ملائكة, ولسنا نعيش في الجنة , ولذلك فقط يوجد في حياة بعض منا أعداء ويوجد الحقود ويوجد الحسود , وكما قال الدكتور عايض القرني في كتابه لا تحزن
( يوجد اشخاص هدفهمـْ الوحيد هو تدمير أهداف الآخرين )

للأسف أحيانًا يكون من الأقارب قد يكون أخ أو أُخْت أو حتَّى أبْ أو أُمـْ يتعمد تدمير حياتكَ أو إهانتكَ أو إذلالكَ حتَّى كما قال الله تعالى :


( يا أَيُّهَا الَّذِيْنَ آمَنُوْا إِنَّ مِنْ أَزْوَاجِكُمـْ وأَوْلاَدِكُمـْ عَدُوًّا لَكُمـْ فَـ احْذَرُوهُمـْ )


فإذا كُنْتَ أو كُنْتِ مِمَّنْ حالفهمـْ الحظ السيِّء وأُبتليتَ بعدوٍّ الذي قد يكون أحيانًا صاحب نفوذ ..
فماذا تفعل عندما تجمعكمـْ الدنيا في نفس الغرفة وتُضْطَر أن تنظر إلى عينيه بل وتتكلم معه أيضًا لانه بكل سعة وجه إبتسمـَ لك ؟؟


هل تلزمـْ الصَّمت وتتظاهر باللامبالاة فبالتاكيد إظهارك لكرهك سيكون دليل نصرة ؟
أمـْ
تظهر له نظرات الحقد والكرة وتتلفظ بالفاظ سيئة في وجهة ؟
أمـْ
تتحاشاه وتتحاشي تماما النظر في وجهة ؟
أمـْ
تحتسب الله على مافعله بكَ ؟
_______________
اللَّهُمـْ آتِنَا فِيْ الدُّنْيَا حَسَنَة و فِيْ الآخِرَةِ حَسَنَة و قِنَا عَذَابْ النَّار
\
\
\
\
ليس العيب في أن تسقط من القمَّة الى الحضيض ولكن العيب هو
أن تذهلك السَّقطة فتبقى حيث أنت دون أن تحاول النهوض
\
\
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
esmaeel el shaer

™¤§ شـــــاعر المـــنتدى §¤™


™¤§ شـــــاعر المـــنتدى §¤™
avatar

الاوسمة :
الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 636
تاريخ التسجيل : 04/08/2009
العمر : 28
الموقع : love_love10052
العمل/الترفيه : v.m.f
المزاج : دماغ عالية

مُساهمةموضوع: رد: ماذا تفعل؟؟؟؟؟   الأربعاء أغسطس 05, 2009 8:15 pm

احذر من عدوك مرة...........واحذر من صديقك الف مرة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Ghost
عضو جديد
عضو جديد
avatar

عدد المساهمات : 30
تاريخ التسجيل : 04/08/2009

مُساهمةموضوع: رد: ماذا تفعل؟؟؟؟؟   الخميس أغسطس 06, 2009 9:16 am

دنيا ملهاش عازه ****** والصحاب فى اجازة
تسلم ايدك يا دكتور جامد جدا التوبيك ده
عاجبنى اوى شخصيا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ScReT LoVe

™¤§ المـــشرف العــــام §¤™


™¤§ المـــشرف العــــام §¤™
avatar

الاوسمة : وسام التميز
الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 121
تاريخ التسجيل : 04/08/2009
العمر : 28

مُساهمةموضوع: رد: ماذا تفعل؟؟؟؟؟   الخميس أغسطس 06, 2009 5:14 pm

تسلم ايدك يا دكتور
cheers
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
dr_monmon
عضو مشارك
عضو مشارك
avatar

الجنس : انثى
عدد المساهمات : 104
تاريخ التسجيل : 05/08/2009
العمر : 27

مُساهمةموضوع: رد: ماذا تفعل؟؟؟؟؟   الخميس أغسطس 06, 2009 7:25 pm

ميرسي يا دكاترة لمروركم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
dr/the lion

™¤§ ابو تريـــــــــكه §¤™


™¤§ ابو تريـــــــــكه §¤™
avatar

الاوسمة :
الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 205
تاريخ التسجيل : 04/08/2009
العمر : 28

مُساهمةموضوع: للاسف   الجمعة أغسطس 07, 2009 5:14 am

للاسف اصبحنا فى زمن غريب مبقاش فى حد بيحب حد
ولا حد بيخلص لحد
الا من رحم ربى
ربنا يسترها
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
اميجو

™¤§ دكتــــــــور امـــيجو §¤™


™¤§ دكتــــــــور امـــيجو §¤™
avatar

الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 181
تاريخ التسجيل : 06/08/2009
العمر : 27
الموقع : القليوبيه حاليا
العمل/الترفيه : دكتور مؤقتا
المزاج : رايق

مُساهمةموضوع: رد: ماذا تفعل؟؟؟؟؟   السبت أغسطس 08, 2009 7:42 am

فعلااااااااااا احنا فى زمن الوحووووووووووش
وصدق اللى قاااال الدنيا غرورة وكدابه زى السواقى القلابه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
The scorpion
عضو جديد
عضو جديد
avatar

الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 40
تاريخ التسجيل : 05/08/2009

مُساهمةموضوع: رد: ماذا تفعل؟؟؟؟؟   الأحد أغسطس 09, 2009 1:34 am

توبيك جميل
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Dr.Ahmed ELgharabawy

™¤§ الامـــــــــــــــــــــــــــــــام §¤™


™¤§ الامـــــــــــــــــــــــــــــــام §¤™
avatar

الاوسمة : وسام التميز
الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 400
تاريخ التسجيل : 07/08/2009
العمر : 28
المزاج : الحمد لله

مُساهمةموضوع: رد: ماذا تفعل؟؟؟؟؟   الأحد أغسطس 09, 2009 6:41 am

عندك حق والله يا دكتور
وعلى رأى المثل
البلاتين لدع فى دهاليز الحياه
توقيع
الغرباوى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
esmaeel el shaer

™¤§ شـــــاعر المـــنتدى §¤™


™¤§ شـــــاعر المـــنتدى §¤™
avatar

الاوسمة :
الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 636
تاريخ التسجيل : 04/08/2009
العمر : 28
الموقع : love_love10052
العمل/الترفيه : v.m.f
المزاج : دماغ عالية

مُساهمةموضوع: رد: ماذا تفعل؟؟؟؟؟   الأحد أغسطس 09, 2009 10:02 am

انا اللي اسى عليا زمانــي....تايه في الارض وناســــي عنواني
انا اللي بموت بغدر صحابي....ومن قسوتهم اصحى واموت تاني
اسماعيل الشاعر
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
δρ μιδο

™¤§ سفير الاحساس §¤™


™¤§ سفير الاحساس §¤™
avatar

الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 98
تاريخ التسجيل : 09/08/2009

مُساهمةموضوع: رد: ماذا تفعل؟؟؟؟؟   الأحد أغسطس 09, 2009 11:38 am

الكلام جميل اوووووووووووووووووووووي يا دكتوره بس انا لو كنت في الموقف دا كنت هاحتسب الله علي اللي عمله بيا
واكيد ربنا مش هيسبلي حقي امال انافق وابتسمله او اعمل حاجه مش من جوايا صعب اوووووووووووووووووي
بس انا عاوز اقول حاجه ان الاب او الام مستحيل يدمر حيات ابنه او يزله دا بس اللي انامش موافق عليه والايه الكريمه ما قلتش كدا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Dr.MoOody

™¤§ مدير المنتدى §¤™


™¤§ مدير المنتدى §¤™
avatar

عدد المساهمات : 133
تاريخ التسجيل : 04/08/2009

مُساهمةموضوع: رد: ماذا تفعل؟؟؟؟؟   الثلاثاء أغسطس 11, 2009 12:42 am

حاوه يا امنيه اوى
ربنا يخليكى لينا وللجروب
ميرسى كتير على الموضوع الجامد ده


*****************



رمضــــــــــــــــــــان كريــــــــــــــــــــــــــــــــــم
Kol Sana W Ento Tybeen W Rmadan Kareem 3aleko


*****************


Kol Sana W Ento Tybeen W Rmadan Kareem 3aleko
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
عاشق الصحابة
عضو جديد
عضو جديد
avatar

الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 50
تاريخ التسجيل : 05/08/2009
العمر : 29
المزاج : لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين

مُساهمةموضوع: رد: ماذا تفعل؟؟؟؟؟   الأربعاء أغسطس 12, 2009 6:20 am

موضوع رائع جدااا........10 على 10
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
ماذا تفعل؟؟؟؟؟
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
 :: »»» ஜ۩۞۩ஜ فى رحاب الكلية ஜ۩۞۩ஜ ««« :: قسم الحوارات والمناقشات-
انتقل الى: